دستگاه چاپ پارچه

دستگاه چاپ پارچه، چاپگرهایی هستند که، طرح را به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی پارچه منتقل می کنند.

وقتی عملیات چاپ بر روی پارچه بصورت مستقیم صورت می گیرد، نیازمند مرحله دیگری است که رنگ در طی آن مرحله بر اثر فشار و حرارت مناسب تثبیت شود. این مرحله تثبیت رنگ پارچه،در قسمتی در خود دستگاه بنام کوره صورت می گیرد. عملیات چاپ روی پارچه بر روی پارچه هایی انجام می شود که حداقل شامل 70 درصد پلی استر باشند. نکته اینکه، هر چه پلی استر پارچه بیشتر باشد، تثبیت رنگ آن بیشتر خواهد بود. عملیات چاپ بر روی پارچه های نخی و پنبه ای انجام پذیر نیست، مگر آنکه بر روی پارچه های نخی و پنبه ای پوشش ( کوتینگ ) انجام گیرد.

کوتینگ باعث تثبیت و پذیرش رنگ روی محصول می شود.

در هر دو روش چاپ بصورت مستقیم و غیرمستقیم، پارچه بایستی حتما کوتینگ داشته باشد.

اما پارچه هایی که در بافت خودشان پلی استر دارند،مانند پارچه های مخمل پلی استر، حریر پلی استر و تترون پلی استر، می توان عملیات چاپ را مستقیم بر روی این نوع محصولات انجام داد،اما چون دستگاه های چاپ مستقیم، گران هستند، معمولا برای چاپ پارچه از دستگاه های سابلیمیشن استفاده می کنند. نحوه کار در سابلیمیشن، بدین صورت است که طرح بر روی کاغذ های سابلیمیشن که کاغذهایی از 30 گرم تا 100 گرم هستند، انجام می گیرد و سپس طرح را بصورت ترنسفر به روی محصول منتقل می کنند.

انتقال طرح از کاغذهای سابلیمیشن به روی پارچه توسط کلندر از طریق حرارت و فشار صورت می پذیرد.

سابلیمیشن

هدهای دستگاه چاپ پارچه :

دستگاه های سابلیمیشن ، دارای هد های ویژه ای است که پاششی بسیار ریز از جوهر را دارند.

انواع هدها عبارتند از : هدهای اپسون یا هدهای ریکو جی 5 و یا هد کیوسرا.

این هدها با پاشش لایه بسیار نازکی از جوهر بصورت لایه لایه، رنگی ماندگار را روی پارچه نتیجه می دهند.

دستگاه های چاپ پارچه بصورت مستقیم از سایز های یک متری تا سه متر و بیست در بازار موجود هستند که به علت زیاد بودن هزینه بالای این مدل دستگاه چاپ پارچه مستقیم ، در ایران عموم مصرف کننده ها از دستگاه های چاپ پارچه غیر مستقیم یا سابلیمیشن استفاده می کنند .

دستگاه های سابلیمیشن ، بدلیل فراوانی کاغذهای سابلیمیشن در عرض 160 ، عموما در اندازه 160 استفاده می شوند.

اما دستگاه سابلیمیشن در اندازه 180 و 320 نیز موجود است .

در مواردی بدلیل نیاز مشتری به نصب تعداد هد بیشتر و محدودیت نصب هد در دستگاه سابلیمیشن عرض 160 ، از دستگاه های سابلیمیشن با عرض 180 که امکان نصب 3 هد را دارد و دستگاه های سابلیمیشن با عرض 320 که امکان نصب تا 4 هد و در بعضی دستگاه ها تا 6 هد را دارد ، استفاده می شود.

پرس حرارتی یا کلندر:

پرس حرارتی یا کلندر ، یک سیلندر گرد دارد که در داخل آن المنت هایی تعبیه شده است.

با استفاده از سنسورهایی که داخل پرس حرارتی یا کلندر تعبیه شده است ، طرح را در حرارت مشخصی از روی کاغذ سابلیمیشن بر روی پارچه منتقل می کند ، کاغذ های سابلیمیشن بعد از یک بار مصرف شدن ، دیگر قابلیت استفاده را ندارند. کلندر سیستم چروک گیر دارد تا قبل از چاپ ، چروک ها و تاخورگی های روی کاغذ سابلیمیشن و پارچه را بگیرد و از بین ببرد. بعد از اتمام چاپ پارچه، دستگاه کلندر با استفاده از فن، محصول را کاملا خشک می کند و مجدد پارچه را رول می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع دستگاه سابلیمیشن می توانید با کارشناسان ما در نوین تاک تماس بگیرید.

کارشناسان نوین استوک از اولین مراحل انتخاب دستگاه ، خرید و در نهایت پشتیبانی دستگاه در کنار شما هستند.

22549 بازدید

 برچسب ها: